Aquirius

Blogs

Waarom werken met drijfveren werkt? Wegnemen van weerstand is slechts één reden…

/ Door / home / Geen reacties

Hoe kunnen we nou omgaan met gebruikers die weerstand vertonen bij het implementeren van ons systeem? Dat was de vraag die door een leverancier van een systeem voor de gemeentemarkt aan mij werd gesteld.

Nadat door een gemeente het besluit is genomen om het systeem organisatiebreed te gaan gebruiken, volgt er een implementatietraject. De beslisser binnen de gemeente is uiteraard blij met de komst van het systeem, maar niet iedere gebruiker deelt die mening.  Ook de leverancier ziet het liefst dat alle gebruikers enthousiast met zijn product aan de slag gaan. Zonder weerstand of gemopper, zonder kritische vragen en zonder dat er “flexibel” met het product wordt omgaan (lees: er langs afwerken). “Het is tenslotte een goed product dat de gebruiker alleen maar helpt om efficiënter zijn werk te doen en dus zou de gebruiker juist heel blij moeten zijn”, aldus de leverancier. Maar bij de gebruikerstraining komen er al opmerkingen als: “Waarom zouden we moeten veranderen, hoe we het deden was toch goed? Dat hebben we al eens geprobeerd, zo werken wij hier niet. Ik begrijp niet waarom we juist dit product moeten gebruiken”.

Drijfveren

Om inzicht te geven in de beweegredenen van mensen heb ik een leerzame maar vooral ook leuke workshop gegeven over de inzet van drijfveren. De deelnemersgroep bestond uit de medewerkers  die de implementaties begeleiden. De workshop werd als heel praktisch en toepasbaar ervaren (zelfs door de meest kritische onder hen!). Ze reageerden enthousiast op de inzichten die ze kregen en zijn zich nu veel meer bewust waar het mis gaat. De grootste eyeopener na de workshop was dat ze zich realiseerden dat het geen uniforme groep gebruikers is waar zij aan leveren. Maar hun aanpak is wel steeds dezelfde is. Bovendien wordt de aanpak vooral ingegeven door hoe ze zelf, als implementatiebegeleiders, zijn gedreven. Vanuit die optiek is het ook volstrekt logisch dat de weerstand wordt gevoeld.

Hoe pak je het dan wel aan zodat weerstand wordt omgebogen? Dat begint bij het kennen van je eigen drijfveren. Hoe ben jij geneigd deze in te zetten, welk gedrag vertoon je dan en hoe kan dit op de ander overkomen. Luister goed naar je klant (en dat is wat anders dan aanhoren), welke houding neemt hij aan, welk woordgebruik past hij toe en wat bedoelt hij eigenlijk te zeggen als hij klaagt of kritische vragen stelt. Daar zijn we in deze eerste workshop vooral mee aan de slag gegaan. En als je dat leert herkennen en je hierop je aanpak afstemt, komt er meer begrip en minder weerstand. De eerste stap in de bewustwording bij de implementatieconsultants is gezet, nu komt de stap waarbij het echte verschil kan worden gemaakt.

Wilt u ook op een interactieve manier kennismaken met deze aanpak?

Mail dianne.troquay@aquirius.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.