Aquirius

Blogs

Wordt er teveel gevraagd van medewerkers?

/ Door / home / Geen reacties

Waarschijnlijk herken je het wel. Ondanks (of vanwege?) alle initiatieven om de werkdruk te verlagen, neemt deze alleen maar toe. Alles moet en gaat anders. De klant centraal, transparantie en participatie. Maar ook nieuwe systemen, anders rapporteren, andere manieren van samenwerken.

Dat vraagt nogal wat. Verantwoordlijkheden worden laag in de organisatie belegd. De medewerker is aan zet! In praktijk bekent dit:

  • meedoen in diverse projecten
  • jezelf ontwikkelen
  • het dagelijks werk op orde hebben
  • processen verbeteren
  • klantgesprekken voeren
  • teambuilding

Begin er maar eens aan!

Het hoofd boven water houden

Of er teveel gevraagd wordt kan ik niet beoordelen. Dat er veel gevraagd wordt weet ik wel. Medewerkers hebben het gevoel dat ze heel hard zwemmen, terwijl ze niet weten of ze wel vooruitkomen en of ze wel de goede kant op gaan.

Extra capaciteit

Medewerkers denken nogal eens dat uitbreiding van capaciteit de oplossing is om de werkdruk te verminderen. Mijn ervaring is dat dit maar beperkt het geval is. Extra capaciteit brengt op korte termijn verlichting van de werkdruk. Na verloop van tijd blijkt het gevoel van de werkdruk echter toch weer toe te nemen. Kortom, de werkdruk wordt (mede) veroorzaakt door andere factoren.

Wat dan wel?

Als werkdruk wordt veroorzaakt door de vele initiatieven, moet daar ook de oplossing worden gezocht. Zaken zullen slimmer moeten worden georganiseerd en de samenhang tussen alle initiatieven moet helder worden. Kiezen, prioriteren, maar ook zichtbaar maken wat je doel is en hoe je ervoor staat. Veranderen in kleine, zichtbare stappen met het doel helder voor ogen.

Interesse in onze aanpak of ons stappenplan? Of meer weten van onze ervaring bij andere corporaties? Kijk op onze website: Neem contact op via info@aquirius.nl of bel Marga van den Bosch 06 – 53579956

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *